21 martie, 2013

Un copac numit Shantaram

Shantaram este cartea care m-a captivat cel mai tare. N-am putut sa o las din mana pana cand nu am terminat-o,mi-am neglijat casa,copiii (vorba vine,ca n-am lasat pe nimeni sa moara de foame),dar am ajuns la capatul ei.

Sunt alte carti despre care pot spune ca m-am regasit in ele,dar nu este cazul acesteia. In schimb,mi-am regasit multi prieteni in cuprinsul ei,fiindca majoritatea capitolelor mi-au amintit de cineva intalnit in calatoriile mele. Da,am intalnit oameni care au facut puscarie in locuri in care mai bine nici nu stim ce conditii sunt,am intalnit oameni care au fost in razboi,au lucrat pentru mob si  care au calcat stramb. Oameni care au fost nevoiti sa se descurce in locuri total necunoscute lor,sa ia job-uri pe care nu le-au mai facut vreodata si care sa-si ascunda trecutul astfel incat sa nu dea iar de belele.
Ba m-am regasit in unele situatii,desi nu pot sa vi le spun pe toate:)) Poate daca voi avea si eu curajul sa scriu cartea vietii mele din exil :D Sa nu fiti surprinsi daca ma veti regasi in vreuna din telenuvelele thailandeze,am interpretat o americanca banoasa,desi nu cred ca m-am descurcat prea bine cu accentul. Oare de asta sotul meu din film vorbea si pentru mine? Sau pentru ca fusesem jefuita si nu-mi gaseam cuvintele de spaima?

Dar sa-mi reamintesc ca nu sunt aici sa scriu despre mine sau despre oamenii cu care m-am intersectat prin alte colturi ale lumii ,sunt aici ca sa-mi spun parerea despre Shantaram. Cartea se bazeaza pe aventurile autorului si tind sa cred ca nu unele sunt fictiune. De fapt,el nici nu a spus vreodata ca se bazeaza in totalitate pe intamplari din viata lui. Nici nu cred ca ar fi ramas in viata de ar fi trecut prin tot ce spune el acolo.

Shantaram este numele indian al unui convict australian,care reuseste sa 
evadeze din inchisoare si care via Noua Zeelanda ajunge in Bombay. Descrierea orasului mi-a placut,fiindca acolo inca nu am ajuns si mereu am auzit opinii impartite,de genul "love it or hate it".
Acolo are o viata interesanta, ajunge la inchisoare,lucreaza cu mafia si locuieste intr-una din zonele cele mai saracacioase ale orasului,unde chiar deschide o clinica.
Intalneste niste personaje foarte interesante si colorate,dar in astfel de locuri nu vor poposi oameni ordinari,ele atrag pe cei ce au o viata iesita din comun,dar si pe cei ce se ascund de ceva.
A doua parte a cartii ne duce in Afganistan,unde Shantaram ajunge pentru razboiul sfant al liderului mafiei,aici cred ca fictiunea se face mai bine simtita.
Daca as fi scris eu cartea aceasta,ar fi renuntat la partea cu dragostea, nu prea i-a fost impartasita,asa ca de ce s-o mai fi deranjat sa o pomeneasca?

Am tras cu ochiul si la recenziile din limba engleza si sunt foarte impartite, jumatate sunt de partea cartii,pe cand cealalta jumatate o uraste. Avand in vedere ca multi dintre straini chiar au vizitat Bombay-ul sau au calatorit ,cred ca are de a face si cu experientele proprii sau poate chiar cu lipsa acestora. Sa nu fi vizitat eu insumi nistre straini in inchisoarea din Bangkok,as fi zis ca e pura fictiune sederea lui la puscarie. Sa nu fi vazut indivizi din tarile "bune" sa comita ilegalitati ,mi-as fi zis ca ei n-au nevoie de asa ceva.Sa nu fi vazut o familie intreaga ingramadita intr-o camera,dar fericiti din cale afara ca se au unul pe altul si ce manca zilnic,as fi zis ca nu exista astfel de lucruri.

Desi personajul a avut parte de multe situatii extreme,cel mai greu lucru mi s-a parut a trai cu o noua identitate, Shantaram este numele indian pe care l-a primit si care inseamna "om al pacii",iar Lindsey sau Lin este numele de "imprumut".

Desi parerile sunt impartite,eu nu pot decat sa o recomand. De abia astept sa mai treaca ceva timp si sa o citesc din nou.

Aceasta recenzie a cartii Shantaram face parte din a doua editie a campaniei vALLuntar,initiata de Grupul Editorial All,cu sprijinul Romsilva,unde la fiecare 15 comentarii vom primi un copacel. 
Sper sa adun si eu comentariile necesare, as vrea sa botez copacul Shantaram.

19 comentarii:

  1. India are frumusetea ei ca orice tara, cu toate ca am vazut multe emisiuni pe Discovery nu m-ar atrage pentru o vizita! Cat despre carte, as vrea sa ma intorc in copilarie sa am din nou aceea pasiune cu care savuram fiecare pagina citita, cred ca viata mea actuala ma fugareste prea tare si mi-am pierdut rabdarea de a mai descoperi ce se ascunde in paginile unei carti, din pacate!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nici pe mine nu ma atrage India,am auzit multe povesti ca sa stiu ca nu-i de mine acolo. Sa stii ca si eu asa am patit de cand au aparut copiii in viata mea,nu mai gaseam timp pentru carti.Dar de cand m-am implicat in campaniile de la All am inceput sa citesc si nu doar cartile care au participat la campanie,am profitat de reduceri,merg la biblioteca si citesc de pe Kindle.Si doar am "rupt" din timpul pe calculator:)

      Ștergere
  2. Ce viata interesanta ai avut! E frumos sa poti cunoaste atatia oameni :)
    Cum se numeste telenoveaua aia si in ce episod apari? :D
    Foarte frumos ai scris despre carte! Din cauza ta acum vreau sa citesc si eu cartea asta :D Ador cartile care ma rapesc din viata reala!
    Bafta la strans comentarii!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Din pacate nu ii stiu nici eu cum ii spune,am tot cautat pe net si pe youtube,dar sunt atat de multe. Dar continui cautarea:)
      Ma bucur ca ti-a placut recenzia. Multumesc ptr comentariu

      Ștergere
  3. Interesant! O să-mi rup și eu din timpul meu prețios;) să citesc cărticica.Baftă!

    RăspundețiȘtergere
  4. Foarte frumoasa recenzia. Uite ca despre cartea asta nu citisem pana acum.Multumesc deci ca mi-ai dat posibilitatea sa aflu cat este de frumoasa. :)
    Si cu ocazia asta am descoperit si cat de minunat este blogul tau ;)

    RăspundețiȘtergere
  5. Mie mi-a placut tare mult si am citit-o cu pofta si pe nerasuflate! :)

    RăspundețiȘtergere
  6. m-ai facut curios, voi cauta si eu cartea. cred ca e genul acela de poveste despre care nu stii exact in ce masura sa o iei de buna :)

    RăspundețiȘtergere
  7. Si pe mine m-ai facut curioasa. Foarte interesanta si frumoasa recenzia ta.:*

    RăspundețiȘtergere
  8. asta e una din cartile mele preferate. am citit-o inainte de campanie dar ma bucur sa vad ca au ales/o si altii. spor la copacei:)

    RăspundețiȘtergere
  9. Cred că şi dragostea neîmpărtăşită e o experienţă care merită împărtăşită :)

    RăspundețiȘtergere
  10. O am si eu, dar n-am apucat sa o citesc! Pana acum! Am pus-o pe lista TO READ! :)

    RăspundețiȘtergere
  11. O carte foarte interesanta, cu suspans si elemente care te tin cu sufletul la gura:d Abia astept sa o citesc!

    RăspundețiȘtergere
  12. Pe asta vreau sa o citesc si eu!

    RăspundețiȘtergere
  13. De cand vreau eu cartea asta. Dar avand in vedere dimensiunile, m-am temut ca nu reusesc sa ma incadrez in timp. Succes! Sper sa aduni de un copacel.:)

    RăspundețiȘtergere
  14. M-am tot invartit in jurul acestei carti cand am selectat cele doua carti oferite in cadrul campaniei!
    Vreau sa o citesc si eu!

    La cat mai multi copacei!!!
    Ilda
    Lavender Thoughts

    RăspundețiȘtergere
  15. N-am citit cartea, dar sper sa o fac, pare interesanta!
    Bafta cu copaceii!

    RăspundețiȘtergere
  16. Pare foarte interesanta si complexa, cu iz oriental.
    Si ce nume interesant are (am vazut etimologia), suna asa muzical si usor de retinut.
    Multumim pentru prezentare si spor la copacei!

    RăspundețiȘtergere